Få indblik i, hvordan afgiftning og faste påvirker kroppen

Myter og fakta om afgiftning af kroppen

Af Fie Langmann

Den nyeste trend indenfor udrensningskure eller detox er den såkaldte vandfaste, hvor man skal drikke litervis af vand på dage, hvor man faster (ikke spiser mad). Dog kan netop denne type af kur være ekstremt farlig, da man kan få vandforgiftning af de mange liter vand, hvilket i yderste tilfælde kan være dødeligt. 

Fødevarestyrelsens anbefalinger læner sig op ad den nyeste forskning, som viser, at kroppen har brug for ca. 2 ½ liter væske om dagen, hvoraf ca. 1 liter kommer fra den mad, vi indtager – drikkevarerne skal forsyne kroppen med resten af væskebehovet. Men for meget vand kan i værste fald være livsfarligt. 

Symptomerne på vandforgiftning kan være svimmelhed og almen utilpashed, og tilstanden kan udvikle sig til livstruende situationer med koma og død. Dette skyldes, at der drikkes for meget vand med for få salte, hvilket vil lede til lav saltbalance i kroppen. For lavt saltniveau kan lede til neurologiske skader, som kan forårsage epilepsi, skadet hukommelse, talebesvær og nedsat koncentrationsevne. 

Giftstoffer findes, detox er ikke løsningen

Teorien i detox er, at visse typer af mad og drikke aflejrer toksiner, der ophober sig i kroppen. For at få renset giften ud af kroppen skal der under detox ofte efterleves en meget streng diæt eller som i vandfasten, drikkes op mod fem liter vand om dagen. Dog har teorien ikke videnskabeligt bevist effekt, da kroppen har sit eget system til at fjerne toksiner. Dit blod bliver hele tiden renset af din lever og dine nyrer, skadelige stoffer bliver neutraliseret ved hjælp af enzymer og næringsstoffer, og leverens og nyrernes kapacitet til det er meget stor. Dine lunger og dit tarmsystem hjælper også med udskillelsen af skadelige stoffer, som i sidste ende sker som urin, afføring og udåndingsluft. 

Detoxdiæter kan give fejlernæring, fx kosttilskud i overdosis og mangel på sunde fødevarer som fuldkorn. Men det kan også være vanskeligt at fastholde kostændringerne, da rådene ofte er unødvendigt fanatiske. Faste- og juicekure kan give tab af muskelmasse og væv fra andre organer, herunder hjertet, men vil også lede til træthed og svimmelhed, da kroppen ikke bliver tilført tilstrækkeligt med fedt, kostfibre og essentielle aminosyrer, til opbygning af protein og muskelmasse. Der hvor vandfasten kan komme til sin ret er i nogle studier, der har vist, at faste kan fremme nedbrydelse og genbrug af celledele som potentielt kan være skadelige.

Vandkure øger udskillelsen af gavnlige salte fra urinen og kan lede til ufrivillig vandladning på længere sigt. Desuden er væskeindtrængning i hjernen med hjerneskade, koma eller død til følge også på listen over symptomer. 

Nogle giftstoffer fra miljøet kan være sundhedsskadelige og bliver ophobet i fedtvævet. Der er dog endnu ingen forskning, som endnu har vist, hvordan man kan sænke belastningen, udover at tabe sig, hvis man vejer for meget og forebygge ophobning ved at leve på en måde, så der kommer færre giftstoffer ind i kroppen. Giftstoffer som tungmetaller, fx fra store rovfisk, bliver endvidere ophobet i leveren og nyrerne, hvis indtagelsen overskrider organernes naturlige udrensningskapacitet. 

Der er ikke belæg for, at udrensningskure, urtemedicin eller lignende øger udskillelsen af ophobede tungmetaller. Det bedste man kan gøre er at holde indtagelsen af tungmetaller på et håndterbart niveau og sørge for, at leveren og nyrerne kan fungere optimalt, fx ved at minimere indtaget af alkohol og drikke tilpas med væske (1 ½ liter). 

Hvis du vil have hjælp til at spise sundt og varieret, kan du læse omsundhedsstyrelsens anbefalinger her.

Du kan desuden læse om Per Brændgaards, cand. scient i human ernæring, råd til fornuftig afgiftning her 

 

Kilder:

Sissons, C. (2018, 20. marts). All you need to know about water fasting. Lokaliseret den 11. juni på https://www.medicalnewstoday.com/articles/319835.php

Raman, R. (2017, 22. oktober). Water Fasting: Benefits and Dangers. Lokaliseret den 11. juni 2018 på https://www.healthline.com/nutrition/water-fasting#section1